Sjötermer

En ordlista för sjöfarare

En samlad ordlista över vanliga och ovanliga sjötermer. Perfekt för både nybörjare och erfarna seglare. Indelad i teman för snabb överblick.


Väder & vind

  • Bleke: Vindstilla, stiltje.
  • Bedarra: När hård vind eller storm avtar.
  • Kultje: Äldre sjöterm för frisk vind eller kuling (ca 6–8 Beaufort).
  • Lätt bris: Svag vind, 1,6–3,3 m/s (Beaufort 2).
  • Bris: Svag till måttlig vind (Beaufort 2–4).
  • Hård bris: Vindstyrka 10,8–13,8 m/s (Beaufort 6).
  • Kuling: Vindstyrka 10,8–20,7 m/s (Beaufort 6–7).
  • Styv kuling: Vindstyrka 13,9–17,1 m/s (Beaufort 7).
  • Storm: Vindstyrka 24,5–32,6 m/s (Beaufort 10–11).
  • Orkan: Vindstyrka ≥ 32,7 m/s (Beaufort 12).
  • By: Plötslig kortvarig vindökning.
  • Squall: Kraftig vindby, ofta med regn eller åska.
  • Sjöbris: Vind som uppstår dagtid när sval luft från havet strömmar in mot land.
  • Landbris: Vind som uppstår nattetid när sval luft från land strömmar ut mot havet.
  • Högtryck: Område med högt lufttryck, ofta stabilt väder.
  • Lågtryck: Område med lågt lufttryck, ofta ostadigt väder.
  • Front: Gränszon mellan två luftmassor med olika temperatur.
  • Dimma: Mycket små vattendroppar i luften som begränsar sikten (< 1 km).
  • Dis: Lätt nedsatt sikt på grund av partiklar eller fukt i luften, inte lika tät som dimma.
  • Sikt: Avståndet man kan urskilja föremål till sjöss.
    • God sikt: > 5 nautiska mil.
    • Måttlig sikt: 2–5 nautiska mil.
    • Dålig sikt: < 2 nautiska mil.
    • Mycket dålig sikt: < 0,5 nautiska mil.
  • Meteorologisk sikt: Standarddefinition: det avstånd där ett svart föremål kan urskiljas mot horisonten i dagsljus.
  • Praktisk sikt: Hur långt man faktiskt kan se relevanta objekt (fyrar, fartyg, landkonturer) i rådande förhållanden.

Beaufortskalan

Beaufort Benämning Vindstyrka (m/s) Kännetecken till sjöss
0 Stiltje 0–0,2 Havsytan spegelblank.
1 Lätt luftdrag 0,3–1,5 Krusningar på vattnet.
2 Lätt bris 1,6–3,3 Små vågor, krusig yta.
3 Svag bris 3,4–5,4 Små vågor, toppar börjar bryta.
4 Måttlig bris 5,5–7,9 Små till medelstora vågor, vitt skum syns.
5 Frisk bris 8,0–10,7 Medelstora vågor, många vita gäss.
6 Hård bris 10,8–13,8 Större vågor, vitt skum i stråk.
7 Styv kuling 13,9–17,1 Höga vågor, skummet driver med vinden.
8 Frisk kuling 17,2–20,7 Höga vågor, sjön börjar bryta.
9 Hård kuling 20,8–24,4 Mycket höga vågor, tät sjö.
10 Storm 24,5–28,4 Väldigt höga vågor, sjön bryter tungt.
11 Svår storm 28,5–32,6 Extremt höga vågor, havet vitt av skum.
12 Orkan ≥ 32,7 Havet helt vitt av skum, vågor enorma.

Sjö & vågor

  • Signifikant våghöjd: Medelvärdet av den högsta tredjedelen av vågorna, används i väderrapporter.
  • Dyning: Långa, mjuka vågor som ofta kommer från avlägsna stormar.
  • Svallvågor: Vågor orsakade av fartyg i rörelse.
  • Krabb sjö: Korta, branta vågor som gör sjön besvärlig.
  • Sjöbränning: Vågor som bryter mot land eller grund.
  • Sjö: Allmän term för vågrörelse på havet.
  • Sjöhävning: Vertikal rörelse hos fartyget orsakad av vågor.
  • Beaufortskalan: Skala (0–12) för vindstyrka och dess effekt på havsytan.

Fartyg & båttyper

I detta avsnitt presenteras olika typer av fartyg och båtar – från klassiska segelriggar och moderna fritidsbåtar till stora handelsfartyg och marina enheter. Här hittar du förklaringar av konstruktion, segel och rigg, samt en översikt över både fritids- och yrkesfartyg. Kort sagt: en guide till allt som flyter, från jolle till hangarfartyg.

Fartygsdelar & konstruktion

  • Akterut: Befintlighet längst bak på fartyget.
  • Akteröver: Riktning akterut.
  • Bog: Fartygets främre del.
  • Bordläggning: Skrovets yta som skiljer insidan från vattnet.
  • Durk: Fartygsgolvet.
  • Däck: Ute i det fria eller våningsplan ombord.
  • Dävert: Hissanordning för livbåtar/barkasser.
  • Dykdalb: Stockkon i botten för förtöjning.
  • Dyvika: Propp till länshål.
  • Flaggspel: Flaggstång längst akterut.
  • Fribord: Minsta höjd på fartygssidan över vattenytan.
  • Förut: Befintlighet längst fram.
  • Föröver: Riktning förut.
  • Gardjärn: Avbärare som skyddar bordläggning vid kaj.
  • Gös: Liten flagga i fören på örlogsfartyg.
  • Köl: Fartygets ”ryggrad”.
  • Levang: Borste för däcksrengöring / metallbåge för skot.
  • Logg: Mäter fart genom vattnet.
  • Lod: Mäter vattendjup.
  • Mantåg: Horisontellt tåg i midjehöjd.
  • Midskepps: Mitt i fartyget; roder utan vinkel.
  • Nock: Yttersta änden av bom eller rå.
  • Pulpit: Metallräcke i för.
  • Roder: Styranordning i aktern.
  • Skott: Väggar i fartyg.
  • Stäv: Yttersta delen i för och akter.
  • Styrbordsida: Högra sidan i färdriktningen.
  • Vattenlinje: Där vattenytan möter skrovet.
  • Överhuvudtaget: Högsta punkten på mast/rigg.

Båttyper (fritidsbåtar)

Segelbåtar

  • Slup: Enmastad segelbåt med storsegel och försegel.
  • Kutter: Enmastad segelbåt med flera försegel (kutterstag + fock).
  • Ketch: Tvåmastad segelbåt där mesanmasten står framför rodret.
  • Yawl: Tvåmastad segelbåt där mesanmasten står bakom rodret.
  • Katamaran: Segelbåt med två parallella skrov, stabil och snabb.
  • Trimaran: Segelbåt med tre skrov, mycket stabil och ofta byggd för fart.
  • Dagseglare: Mindre segelbåt för kortare turer, ofta utan ruff.
  • Kryssare: Större segelbåt med ruff och bekvämligheter för längre seglatser.
  • Regattabåt: Lätt och snabb segelbåt, optimerad för kappsegling.
  • Folkbåt: Klassisk nordisk segelbåtstyp, enkel och robust.
  • Skärgårdskryssare: Smal och elegant segelbåt, byggd för fart i skärgårdsvatten.

Motorbåtar

  • Motorbåt: Båt som drivs enbart av motor, kan vara planande eller halvplanande.
  • Motorseglare: Segelbåt med stark motor och ofta halvplanande skrov.
  • Daycruiser: Mindre motorbåt med sittbrunn och enklare ruff för dagsturer.
  • Cabincruiser: Motorbåt med ruff och sovplatser för övernattning.
  • Hardtop (HT-båt): Motorbåt med fast tak över sittbrunnen.
  • RIB (Rigid Inflatable Boat): Snabb och stabil båt med styvt skrov och uppblåsbara pontoner.
  • Snipa: Traditionell nordisk motorbåt, ofta med inombordsmotor och rundad akter.
  • Vattenskoter: Mindre fritidsfarkost för lek och snabb körning.
  • Husbåt: Flytande bostad, ofta byggd för permanent boende eller längre vistelser.

Fartygstyper

Traditionella segelfartyg

  • Brigg: Tvåmastat fartyg med råsegel på båda masterna.
  • Bark: Flermastat fartyg med råsegel på alla master utom den aktersta.
  • Fullriggare: Fartyg med tre eller fler master, alla med råsegel.

Handels- & lastfartyg

  • Containerfartyg: Transporterar standardiserade containrar i global handel.
  • Tankfartyg: Byggt för att frakta olja, kemikalier eller gas.
  • Bulkfartyg: Transporterar löst gods som kol, malm eller spannmål.
  • RoRo-fartyg: Roll-on/Roll-off, för transport av fordon via ramper.
  • Biltransportfartyg (PCTC): Specialiserad RoRo för bilar.
  • Passagerarfartyg: Färjor och kryssningsfartyg för många passagerare.

Specialfartyg

  • Isbrytare: Håller farleder öppna i isförhållanden.
  • Fiskefartyg: Specialiserade på kommersiellt fiske.
  • Bogserbåt: Kraftfull båt för att assistera större fartyg.
  • Forskningsfartyg: Utrustade för vetenskapliga expeditioner.
  • Kabel- & rörläggningsfartyg: För undervattensinfrastruktur.

Marina fartyg

  • Korvett: Mindre krigsfartyg, snabb och manövrerbar, används för kustnära operationer.
  • Fregatt: Medelstort krigsfartyg, ofta för eskort och ubåtsjakt.
  • Jagare (destroyer): Större än fregatt, snabb och tungt beväpnad.
  • Kryssare: Stort krigsfartyg med långräckviddiga vapen och ledningskapacitet.
  • Hangarfartyg: Flytande flygbas för stridsflyg.
  • Ubåt: Undervattensfartyg för spaning, attack eller strategiska uppdrag.
  • Amfibiefartyg: För landstigning och transport av trupp/fordon.
  • Minsvepare/minröjningsfartyg: För att lokalisera och oskadliggöra minor.

Skeppsvrak

  • Skeppsvrak: Rester av ett sjunket eller strandat fartyg, helt eller delvis bevarat. Kan utgöra fara för navigation eller vara skyddat som kulturminne.
  • Vrakplats: Position där ett skeppsvrak ligger, ofta markerad i sjökort.
  • Skyddat vrak: Vrak som omfattas av kulturminnesskydd enligt lag, får ej bärgas eller störas.
  • Vrakdelar: Identifierbara delar av ett vrak, t.ex. skrov, mast, last, propeller.
  • Vrakdykning: Dykning vid skeppsvrak, ofta för rekreation, forskning eller dokumentation.
  • Vrakbärgning: Att lyfta eller ta upp delar av ett vrak från botten.
  • Vrakmarkering: Visuellt eller elektroniskt sjömärke som varnar för vrakets position.
  • Vraksonar: Specialanpassad sonar för att lokalisera och kartlägga undervattensvrak.
  • Vrakregister: Databas över kända skeppsvrak, ofta med historik och koordinater.
  • Vrakfynd: Föremål som bärgats från ett skeppsvrak, t.ex. keramik, verktyg, vapen.
  • Marinarkeologi: Vetenskaplig studie av skeppsvrak och andra undervattenslämningar.

Sjömanskap & arbete

I detta avsnitt samlas termer och uttryck som beskriver det praktiska arbetet ombord. Här hittar du allt från förtöjning och ankring till knopar, tågvirke och måttbegrepp. Dessutom presenteras roller och funktioner ombord samt de färdigheter som krävs för gott sjömanskap. Kort sagt – grunderna i hur man hanterar en båt i vardagen.

Förtöjning & ankring

  • Ankare: Fästs i botten för att hålla båten.
  • Ankarlina: Lina eller kätting mellan ankare och båt.
  • Dragg: Lätt ankare med fyra infällbara flyn.
  • Dragga: När ankaret släpar på botten.
  • Förtöja: Lägga tåg mellan båt och kaj.
  • Halkip: Öppning/beslag vid reling för linor.
  • Avhåll: Öglor runt pollare/spel för att minska belastning.
  • Schackel: Öppningsbar länk för att skarva kättingar.
  • Klys/klyse: Genomföring i bordläggning för tåg/kätting.
  • Pollare: Grovt beslag på kaj för förtöjning.
  • Winsch: Mekaniskt spel för att hala in tågvirke.
  • Sacka: Flytta båt akteröver längs fartygssidan.
  • Hala: Hissa/ta hem med tåg eller talja.
  • Hala in/hem: Hala ytterligare på redan styvt tåg.
  • Hala ned: Sänka (t.ex. flagga på kvällen).
  • Hala upp: Flytta båt föröver längs sidan.
  • Fira: Kontrollerat ge efter (motsats till ”låta gå”).
  • Låt gå: Släppa, t.ex. ankaret.
  • Stå: Kommando att omedelbart avbryta manöver.
  • Belägga: Fastgöra så att det kan lossas men ej lossnar självt.
  • Rappning: Snabbt släppa efter på tåg/lina.
  • Rappa ur: Dra ut tåg/vajer ur block.

Segel

Segeldelar & begrepp

  • Horn: Hörn på segel, t.ex. skothorn eller fallhorn.
  • Lik: Seglets kant (förlik, akterlik, underlik).
  • Latta: Ribba i storseglets akterkant för stabilitet.
  • Reva: Minska segelyta genom att beslå mot bom eller rå.
  • Beslå: Fästa bärgat segel med tränsling.

Segeltyper

  • Storsegel: Huvudsegel fäst vid mast och bom.
  • Fock: Mindre försegel fäst i förstaget, används ofta med storsegel.
  • Genua: Stort försegel som överlappar masten, ger extra kraft på kryss/halvvind.
  • Gennaker: Kombination av genua och spinnaker – asymmetriskt undanvindssegel för slör/läns.
  • Spinnaker: Stort, ballongformat undanvindssegel för läns/slör, hålls ut med spinnakerbom.
  • Code Zero: Lättvindsegel, mellanform mellan genua och gennaker, används på öppna bogar.
  • Mesan: Segel på mesanmast (på ketch/yawl).
  • Stagsegel: Försegel fäst mellan master eller mellan mast och förstag.
  • Trysegel: Litet stormsegel som ersätter storsegel i hårt väder.
  • Stormfock: Litet, kraftigt försegel för hårt väder.
  • Toppsegel: Segel ovanför storsegel eller råsegel, ger extra höjd.
  • Råsegel: Fyrkantigt segel tvärs masten, vanligt på äldre segelfartyg.

Riggen

  • Riggen: Samlingsnamn för master, bommar, vant, stag och tillhörande beslag.
  • Mast: Vertikal stång som bär upp seglen.
  • Boom (bom): Horisontell stång fäst vid masten som håller ut storsegelets underlik.
  • Spridare: Tvärgående stag som håller ut vanten från masten.
  • Vant: Stående rigg som stöttar masten i sidled.
  • Stag: Stående rigg som stöttar masten i längsled (t.ex. förstag, akterstag, babystag).
  • Förstag: Vajer från mastens topp till fören, håller upp focken/genuan.
  • Akterstag: Vajer från mastens topp till aktern, stabiliserar masten.
  • Backstag: Flyttbara stag som stöttar masten akterut, ofta på äldre riggar.
  • Stående rigg: De fasta linor/vajrar som håller masten på plats (vant, stag).
  • Löpande rigg: Samlingsnamn för de linor som används för att hissa, trimma och reva segel (se Tågvirke & linor).

Tågvirke & linor

  • Tågvirke: Samlingsnamn för rep, linor och tampar ombord.
  • Tamp: Ände av en lina eller ett rep.
  • Lina: Allmänt ord för rep ombord, används i olika funktioner.
  • Fall: Lina som används för att hissa segel (t.ex. storfall, fockfall, spinnakerfall).
  • Skot: Lina som används för att trimma segel i sidled (t.ex. storskot, fockskot, spinnakerskot).
  • Dirk: Lina som håller upp bommen när seglet är nere.
  • Cunningham: Justerande lina som sträcker förliket på storsegel.
  • Uthal: Lina som sträcker ut seglets underlik längs bommen.
  • Revlina: Linor som används för att reva (minska ytan på) seglet.
  • Kick (bomkick/vang): Lina eller talja som pressar ner bommen för att kontrollera seglets form.
  • Preventer: Lina som hindrar bommen från att slå över vid läns.
  • Förtöjningslina: Lina som används för att förtöja båten vid kaj eller boj.
  • Tross: Grov lina, ofta för förtöjning eller bogsering.
  • Spring: Förtöjningslina som löper snett för att hindra båten från att röra sig framåt eller bakåt vid kaj.

Knopar & splitsar

  • Råbandsknop: Enkel knop för att binda ihop två tampar av samma grovlek.
  • Dubbelt halvslag: Vanlig knop för att tillfälligt förtöja en tamp runt en pollare eller ring.
  • Pålstek: Bildar en fast ögla som inte glider, kallas ofta ”knoparnas kung”.
  • Skotstek: För att skarva ihop två tampar av olika grovlek.
  • Dubbel skotstek: Extra säker variant av skotstek.
  • Fiskarknop: För att skarva två tunna linor, ofta fiskelina.
  • Kirurgknop: Variant av råbandsknop med extra säkring.
  • Stekknop: Knop för att fästa en tamp i en ögla eller ring.
  • Prusikknop: Friktionsknop som kan glida på en lina men låser vid belastning.
  • Käringknut: Felaktigt slagen råbandsknop som lätt går upp.
  • Skotstek med dubbelt halvslag: Kombination för extra säkerhet.
  • Flaggknop: Knop för att fästa en flagglina vid en flagga.
  • Splits: Sammanflätning av tågvirke för att skapa ögla eller skarv utan knop.
  • Ögonsplits: Splits som bildar en fast ögla i tampens ände.
  • Kortsplits: Splits för att skarva ihop två tampar.
  • Langsplits: Splits för att skarva två tampar så att de kan löpa genom block.
  • Wire-splits: Splits för vajer, används i stående rigg.

Mått & begrepp

  • Knop: 1 nautisk mil per timme (≈1,852 km/h).
  • Nautisk mil: 1852 meter; en bågminut på ekvatorn.
  • Famn: Sex fot; 1,829 meter.
  • Deplacement: Vikten av undanträngd vattenmassa (totalvikt).
  • Lovart: Det håll varifrån vinden blåser.
  • Lä: Det håll dit vinden blåser; skyddad sida.
  • Avdrift: Sidoförflyttning p.g.a. vind eller ström.
  • Missvisning: Skillnad mellan magnetisk norr och kartnorr.
  • Deviation: Kompassfel orsakat av ledande föremål ombord.
  • Segelfri höjd: Höjd från vattenytan till lägsta punkt på bro/ledning.
  • Bränning: Våg bryter mot hinder och skummar – varnar för grunt vatten.

Sjömanskap & arbete ombord

  • Sjömanskap: Förmågan att på rätt sätt hantera en farkost till sjöss. Kräver kunskap, omdöme, beslutsamhet och erfarenhet.
  • Sjömaning: Gemensamt namn på allt arbete med tåg och vajer.
  • Tagling: Att linda änden av ett tåg med garn för att hindra fransning. Namnet kommer av att man förr använde hästtagel.
  • Skivning: Att lägga upp en tross i en prydlig spiral på däck.
  • Ansätta: Att med hjälp av skruvar eller taljor styva upp stående rigg.
  • Beknip: När ett tåg eller en knop fastklämts så att det inte enkelt kan lossas.
  • Sejsa: Att hålla ihop två tåg med bensel, klämma eller händerna.
  • Naja: Att med garn eller smäckert tågvirke lägga fast ett föremål eller grövre tåg.
  • Tackla: Att förse ett fartyg med master, rigg och segel.
  • Tajt: Uppsträckt, styvhalat, spänt.
  • Tamp: Kortare bit tågvirke.
  • Tross: Mycket grovt rep, ofta med stor omkrets.
  • Tågvirke: Samlingsnamn för spunna linor, rep och trossar.
  • Vakt: En specifik period under dygnet då besättningen är i tjänst, t.ex. hundvakten eller frukostvakten.

Roller och funktioner

  • Befälhavare: Chef på handelsfartyg.
  • Fartygschef: Chef på örlogsfartyg.
  • Rorsman: Den person som styr fartyget.
  • Styrman: Befäl som ansvarar för navigering, vakthållning och last.
  • Maskinchef: Chef för maskinavdelningen, ansvarar för drift och underhåll av motorer och tekniska system.
  • Maskinist: Besättningsman i maskinavdelningen, sköter drift och service.
  • Matros: Erfaren däcksman som utför underhåll, förtöjning och segelarbete.
  • Jungman: Oerfaren däcksman/lärling, ofta under utbildning.
  • Kocken: Ansvarar för matlagning och proviant ombord.
  • Signalman: Sköter signalering och kommunikation (historiskt flaggor, idag även radio).
  • Lots: Ombordtagen specialist som leder fartyget genom svåra farvatten.
  • Vaktchef: Befäl som leder arbetet under en specifik vaktperiod.
  • Vakthavande: Besättningsman i tjänst under en vakt.

Övrigt

I detta avsnitt samlas allt som inte riktigt passar in i de andra kategorierna. Här hittar du både klassiska termer och uttryck med historisk tyngd samt skämtsamma ord och slang som sjöfolk gärna använder för att lätta upp stämningen. En blandning av kunskap och humor – från allvar till skratt.

Övriga termer & uttryck

⚔️ Örlog & disciplin

  • Klart skepp: Örlogsfartyg klart för strid.
  • Kölhala: Rengöra köl med lina; historisk bestraffningsmetod.
  • Manna reling: Besättningen står i givakt vid relingen.
  • Pillemasare: Gammal beteckning på båtsman som inte förtog sig.

🌊 Sjötillstånd & säkerhet

  • Marvatten: Båt fylld med vatten men fortfarande flytande.
  • Slagsida: Lutning åt ena sidan p.g.a. last/läckage.
  • Frälsarkrans: Livboj av cirkulär typ.
  • Frihult: Timmerbitar eller bildäck som hängs ut för att skydda fartygssidan.

🧭 Navigation & instrument

  • Bänka: Mäta distans i sjökort till bestämd plats.
  • Kompass: Magnetisk eller gyrokompass.
  • Kompasshus: Hölje för kompass, ofta kardanupphängt.
  • Frimärke: Märken som bildar en enslinje som går fri från grund.

🪢 Hantering & kommandon

  • Hålla an/igen: Hålla fast/avvakta.
  • Hålla emot: Bromsa en rörelse.
  • Kära: Hålla nära ett föremål (boj/sjömärke/udde).
  • Lägga av/ombord/till/spels/fast/ut: Vanliga hanteringsuttryck.
  • Dikt: ”Så mycket det går” (dikt bidevind; rodret styrbord dikt).

🪵 Material & historik

  • Manillahampa: Fiber från bananväxt (Musa textilis), historiskt tågvirke.

Skoj & slang

🌬️ Väder & vind

  • Kul styving: Skämtsam ordlek på ”styv kuling”.
  • Kapten Kuling: Lekfullt smeknamn på någon som gärna överdriver vindstyrkan.
  • Plattläns: Kan användas både som seglingsterm och skämtsamt om någon som ”går rakt fram utan att tänka”.

⚓ Besättning & sjövana

  • Landkrabba: Skämtsamt uttryck för någon utan sjövana.
  • Sjöbus(e): Slang för sjöman, ofta med glimten i ögat.
  • Sjögurka: Skämtsamt namn på en ovan besättningsman som mest ”flyter med”.
  • Kapten Ankare: Skämtsamt namn på den som alltid vill ligga kvar i hamn.
  • Förtöjningsfilosof: Besättningsman som gärna ger råd om hur man ska knyta fast – men aldrig själv tar i.

🍺 Mat, dryck & maskineri

  • Grogg: Brittisk flottans romranson, utspädd med vatten.
  • Järngenua: Skämtsamt namn på båtens motor.
  • Ölsegel: Skämtsamt namn på en presenning eller improviserat solskydd, ofta i samband med en ölpaus.
  • Suptält: Skämtsamt namn på ett provisoriskt väderskydd där man kan sitta i lä och ta sig en sup.
  • Saltstänkt kaffe: Skämtsamt om kaffe som fått en skvätt sjövatten i sig.
  • Kölhalad kaffe: När kaffet smakar riktigt illa – som om det dragits under båten.
  • Havets silver: Skämtsamt namn på sill/strömming.

😂 Olyckor & klanterier

  • Kapsejsa på land: Ironiskt uttryck om någon som snubblar eller tappar balansen i hamnen.
  • Landgångsamatör: Skämtsamt om någon som har svårt att gå ombord via landgången.
  • Landgångsbalett: När någon vinglar eller gör akrobatiska rörelser för att komma ombord.
  • Sjösjuka på torra land: Om någon som blir yr eller illamående även utan vågor.

🌊 Hav & rörelser

  • Skvallerström: Humoristiskt om små, oberäkneliga strömmar som ”pratar bakom ryggen”.
  • Havskatt på däck: Skämtsamt om någon som ser sur ut eller morrar åt allt.
  • Kompassnål i spinn: Om någon som snurrar runt och inte hittar rätt riktning.
  • Havresegling: Ironiskt uttryck för att segla långsamt, nästan som att hästen kunde dra båten.
  • Saltstänkt romantik: Skämtsamt om par som blir blöta av sjövatten mitt i en ”romantisk” stund på däck.

🛶 Småbåtar & transporter

  • Havstaxi: Humoristiskt namn på en gummibåt eller jolle som används för korta transporter.

Denna ordlista är en levande resurs. Har du fler termer eller förslag på förbättringar?

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux