
Motorn är en tillförlitlig vän när det slutar blåsa eller vid tilläggning/angöring.
För att starta motorn
- Slå på strömmen till motorn. Vredet finns till vänter som huvudströmbrytaren under navigeringsbordet.
- Gasreglaget skall vara i netrual innan start. Dvs handtaget rakt upp
- Slå på strömmen genom att trycka på av/på-knappel på EVC-panelen ner till höger på bilden ovan (den som knappt syns på bilden).
- Vänta på att motorn ger ifrån sig ett pip
- Tryck och håll in Start-knappen på EVC-panelen tills motorn är startad
Köra båten för motor
Den rostfira spaken är allt du behöver för att köra båten. Rakt upp är neutral, framåt är drivning framåt och bakåt är drivning bakåt.
Vänligen skifta inte snabbt mellan back och fram. Gör en kort paus i neutral så växellådan hinner med.
Lämpligt varvtal för marschkörning är 1800-2200 rpm. Går ni mot kraftig motsjö kan högre varv krävas för att hålla god fart.
Effekt


Bränsleförbrukning

Bränsle
- Dieselbränsle som uppfyller standarden EN 590. Detta är den vanliga europeiska standarden för dieselbränsle och är det primärt rekommenderade bränslet.
- Paraffiniska dieslar (syntetisk diesel) som uppfyller standarden EN 15940. Inom denna kategori ingår:
- HVO (Hydrotreated Vegetable Oil): En förnybar diesel tillverkad av vegetabiliska oljor eller animaliska fetter.
- GTL (Gas-to-Liquid): En högkvalitativ syntetisk diesel tillverkad av naturgas.
- EcoPar som uppfyller EN 590 eller EN 15940 är också godkänt. Kontrollera specifikationerna för den specifika EcoPar-produkten (t.ex., EcoPar A, EcoPar Bio, EcoPar Marin) för att säkerställa att den uppfyller någon av dessa standarder.